6 marca 2018, Wojciech Kulik

Opony na miarę XXI wieku - trzy koncepcje Goodyear

Kategoria: Ciekawostki, Tematyka: Na Topie Motoryzacja

Firma Goodyear wykorzystała tegoroczny Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie, by zaprezentować trzy koncepcyjne opony: ekologiczną, inteligentną i przystosowaną do pojazdów elektrycznych.

Jak w przyszłości będą wyglądać opony i czym będą się cechować. Jak można unowocześnić produkty, z których korzystamy dzisiaj i jakie znaczenie mają te technologie w realizacji współczesnych projektów, takich jak samochody elektryczne, zrównoważony transport miejski czy współdzielenie przejazdów? Firma Goodyear wykorzystała Międzynarodowy Salon Samochodowy w Genewie, by udzielić odpowiedzi na te pytania.

Opony przyszłości według firmy Goodyear

Amerykański producent zaprezentował w Genewie trzy różne produkty koncepcyjne, reprezentujące innowacyjne podejście do technologii oponiarskich. Pierwszym z nich jest…

Goodyear EfficientGrip Performance dla „elektryków”

Goodyear przeprowadził test i wyszło mu, że samochody elektryczne nie najlepiej współpracują z obecnymi dziś na rynku oponami – te ostatnie mogą zużywać się nawet o 30 proc. szybciej, gdy pojazd wykorzystuje „zielony” napęd. Jest to spowodowane przede wszystkim wysokim momentem obrotowym od razu przekazywanym na koła.

Goodyear ED

Stworzone z myślą o „elektrykach” opony EfficientGrip Performance (z technologią Electric Drive) są więc bardziej wytrzymałe. Udało się to osiągnąć dzięki cieńszym kanałom w rzeźbie bieżnika (zwiększającym powierzchnię styku z nawierzchnią), co pozwala niwelować negatywny wpływ dużego momentu obrotowego bez utraty osiągów. Taka konstrukcja ma również zapewniać odpowiednie wyciszenie. 

To jednak nie wszystko, bo producent chwali się również zoptymalizowanym (do obciążenia akumulatorami) kształtem komory opony oraz zastosowaniem odpowiedniej mieszanki i właściwego profilu, czego owocem ma być redukcja zużycia energii, a więc też wydłużenie zasięgu pojazdu.

Inteligentna opona, czyli… właściwie jaka?

W Genewie pokazany został również prototyp opony „inteligentnej”, a więc wyposażonej w czujniki i przystosowanej do pracy w chmurze. Efekt? „Przekazywane w czasie rzeczywistym informacje o zachowaniu opony i jej stanie mogą sygnalizować potrzebę działań serwisowych, by wydłużyć okres eksploatacji opony, poprawić jej efektywność paliwową i inne osiągi” – tłumaczył Chris Delaney z Goodyear.

„Tego rodzaju aktywny serwis umożliwi operatorom flot precyzyjne identyfikowanie i zapobieganie problemom z oponami” – dodał Delaney. Te przekazywane informacje, to przede wszystkim stopień zużycia, temperatura i ciśnienie. Poniższy materiał wideo pozwala zobaczyć przykład działania:

„Zielona” opona Goodyear Oxygene

Trzecią z zaprezentowanych koncepcji jest Oxygene – opona, która ma… poprawiać jakość powietrza w mieście. Jak to możliwe? Sekret tkwi w jej wyjątkowej konstrukcji – jej ścianę boczną tworzy bowiem nic innego jak prawdziwy, żywy mech. Specjalna konstrukcja bieżnika ma zaś umożliwiać wychwytanie wody z powierzchni drogi, co ułatwi fotosyntezę i pozwoli uwalniać tlen do atmosfery (a przy okazji zwiększy przyczepność).

Goodyear podaje nawet konkretne liczby. Gdyby w każdym z 2,5 miliona samochodów w dużym mieście zamontowane były takie opony, rocznie udałoby się wytworzyć prawie 3000 ton tlenu i pochłonąć ponad 4000 ton dwutlenku węgla. 

Goodyear Oxygene

Uwalnianie tlenu przez mech porastający ścianę boczną opony, to jeszcze nie wszystkie jej „zielone” atuty. Jakie są kolejne? Przede wszystkim wytwarzanie energii elektrycznej (przez fotosyntezę), która może posłużyć do zasilania mniejszych elementów, takich jak czujniki czy – co jest kolejną nowinką – paski świetlne ostrzegające pozostałych użytkowników o wykonywanych manewrach. 

Opony Oxygene mają być też naturalnie tworzone z materiałów z recyklingu. Producent tłumaczył, że do ich produkcji wykorzystane zostaną drukarki 3D i proszek gumowy. 

„Zadaniem opony Oxygene, podobnie jak koncepcji prezentowanych przez Goodyear podczas poprzednich Salonów Motoryzacyjnych w Genewie, jest rzucenie wyzwania naszemu sposobowi myślenia i podtrzymanie debaty na temat inteligentnej, bezpiecznej i zrównoważonej motoryzacji przyszłości. Przyczyniając się do oczyszczania powietrza w mieście, opona może poprawiać jakość życia i zdrowia mieszkańców miast” – powiedział Delaney.

Źródło: Goodyear

Komentarze

  • Qazzy, #

    a przy 40 km/h mech odleci w kosmos :P

  • KENJI512, #

    Ja tam widzę jak zwierzątka i sebixy skrobią ten mech z głodu / pragnienia zaspokojenia ciekawości :D

  • jarekzon, #

    Ja chcę, zwykłą oponę, bez udziwnień i ciągle psujących się czujników w cenie 100 zł. za sztukę. Nie interesuje mnie stałe monitorowanie ciśnienia w oponie, bo do niczego nie jest mi to potrzebne. Wsiadając do samochodu, widzę co jest grane.

  • musslik, #

    W BOR też tak uważali i im gumka strzeliła przy autostradowy prędkościach...

  • mesjan, #

    Cieńsze kanały w rzeźbie bieżnika (zwiększające powierzchnię styku z nawierzchnią) owszem wpływają pozytywnie na dłuższą żywotność opony ale za to negatywnie na odprowadzanie wody przez bieżnik, w dodatku kształt tego który został zaprezentowany na zdjęciu który jest prostopadły do kierunku jazdy jeszcze bardziej utrudnia jej odprowadzanie co doprowadzi do poślizgu na wodzie.

  • Finear, #

    przekaż im swoje uwagi, napewno nie zdają sobie z tego sprawy
    i napewno przedstawiając koncept starali się przedstawić produkt który będzie można za rok kupić

  • mesjan, #

    Tu nie o to chodzi, to są tylko koncepcje wizjonerów które nie mają nic wspólnego z realiami. Ot takie oponki którymi można pochwalić się w tego typu artykułach lub na różnego rodzaju prezentacjach. Jedynym celem tego typu projektów jest budowa pozytywnego i nowoczesnego wizerunku firmy.

  • Finear, #

    cóz widocznie mój sarkazm nie był wystarczajaco oczywisty

  • mesjan, #

    W sarkazmach używaj mniejszej ilości słów, inaczej brzmią jak próba wytłumaczenia czegoś.

  • Yaceek, #

    Czekam na opony dla graczy.

  • Trantigne, #

    Koniecznie z diodami RGB ! Będą dawać +10 koni mechanicznych i lepszą przyczepność przy drifcie na nitro ;>

  • eltra, #

    Ciekawe ale ta druga opcja mocno futurystyczna :) A nad pierwsza powinni już być w stanie zbudować taka oponę do aut elektrycznych :) ciekawe co na to mój pracodawca :D

  • PiotrJakub, #

    Dziwna opona, w zasadzie wygląda jak letnia z dodanymi poprzecznymi lamelkami - czyli całoroczna, miejska opona.
    Zmniejszone zużycie można uzyskać dając twardszą, słabiej ścieralną mieszankę, ale tego akurat na zdjęciu nie widać, cała reszta to "pic na wodę, fotomontaż".

  • marcin1ja1, #

    To jest zwykła reklama nie mająca nic wspólnego z rzeczywistością. Takie coś jest tworzone w stosunku 1:10, czytaj: 1 inżynier i 10 marketingowców.

    Jadąc po autostradzie przepisową prędkością to koła obracają się mniej więcej 2000 razy na min. Ciekawe jak wygląda wywirowany mech i jak sobie radzi z fotosyntezą.

  • Grinch, #

    Kurcze, benchmark a sami specjaliści od oponiarstwa :D
    Typowa polska przypadłość...;D

  • mesjan, #

    Fakt iż nie jest się specjalistą w danej dziedzinie nie oznacza że należy wszystko łykać jak pelikan.

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.