6 marca 2018, Wojciech Kulik

„Strategia 5G dla Polski” [AKT. - pilotaż w Łodzi]

Kategoria: Mobile Internet, Tematyka: Na Topie 5G

Ministerstwo Cyfryzacji chce, by sieć 5G objęła swoim zasięgiem cały kraj. W technologii tej upatruje „wielkiej szansy dla Polski”. Aktualizacja: Łódź będzie miastem, w którym zrealizowany zostanie pilotaż.

Aktualizacja II, 6 marca 2018: Łódź będzie pierwszym miastem, w którym zostanie zbudowana infrastruktura umożliwiająca korzystanie z superszybkiego Internetu mobilnego, czyli z komórkowych sieci 5G. Taką informację przekazała szefowa Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, Jadwiga Emilewicz.

5G w Polsce – Łódź na start

Polski rząd niejednokrotnie już ogłaszał, że jego planem jest, byśmy stali się liderem tej technologii, która nie tylko zwiększy szybkość i niezawodność komunikacji telefonicznej, ale też może doprowadzić do rozwoju koncepcji internetu rzeczy czy inteligentnego miasta. 

Od czegoś trzeba jednak zacząć i rząd zamierza w tym pomóc. Pilotaż w Łodzi wystartować ma już „niedługo” i być pierwszym z wielu kroków. Minister Emilewicz przyznała bowiem, że „polski rząd […] chce się aktywnie włączyć w rozwój infrastruktury 5G”. 

Szefowa resortu zapowiedziała też, że kolejnym celem jest dołączenie do przemysłowych inicjatyw standaryzacyjnych, obecnie obejmujących Niemcy, Francję i Włochy.

 

Aktualizacja, 6 stycznia 2018: Ministerstwo Cyfryzacji doprecyzowało swoje plany dotyczące wdrożenia 5G w Polsce. Oto jak prezentuje się zaproponowany przez resort dowodzony przez Annę Streżyńską rozkład jazdy:

  • 2018: przygotowanie definicji, analiza aktualnej infrastruktury i podjęcie działań związanych z rozbudową sieci oraz przygotowanie podstaw prawnych pod realizację koncepcji „superszybki Internet dla każdego Polaka”.
  • 2019: przegląd aktów prawnych i prace nad zmianami w prawie telekomunikacyjnym.
  • 2020: uruchomienie sieci 5G w naszym kraju przynajmniej w jednym dużym mieście oraz wprowadzenie podstawowych przepisów unijnych.
  • 2021: wdrożenie rekomendacji wynikających z testów sieci 5G i implementacja pozostałych przepisów unijnych związanych z tym standardem.
  • 2025: objęcie zasięgiem 5G wszystkich miast i głównych szlaków transportowych.

„Sieć 5G nie będzie tylko kolejną generacją sieci telekomunikacyjnej, będzie to infrastruktura o kluczowym znaczeniu dla polskiej gospodarki i społeczeństwa, dlatego rozumiana jest jako innowacyjna infrastruktura państwa” – możemy przeczytać w dokumencie Strategia 5G dla Polski, który można pobrać z oficjalnej strony ministerstwa.

 

News, 30 czerwca 2017: Władze państwa, naukowcy i inżynierowie oraz przedsiębiorcy mają współpracować, by możliwie najszybciej Polacy mogli skorzystać z technologii 5G, a więc superszybkiej sieci mobilnej. To podstawowe założenie „Strategii 5G dla Polski” podpisanej w tym tygodniu przez minister cyfryzacji Annę Streżyńską.

Sieć 5G w Polsce

Podpisana „Strategia...” to pierwszy krok w stronę wdrożenia technologii 5G w naszym kraju, które zostało niejako wymuszone przez Jednolity Rynek Cyfrowy, a więc strategię Komisji Europejskiej, mającej na celu wypracowanie sytuacji, w której Unia Europejska jest obszarem gospodarczym zintegrowanym cyfrowo.

Władze Unii chciałyby, by sieć 5G była dostępna dla Europejczyków przed końcem 2020 roku, ale Ministerstwo Cyfryzacji zwróciło się z prośbą o dodatkowe dwa lata. Powód? Konieczność prowadzenia negocjacji Polski z Rosją i Białorusią.

Jednak choć wdrożenie może potrwać nieco dłużej, minister Streżyńska ma nadzieję, że same rozwiązania techniczne będą gotowe wcześniej. Mało tego – zapowiada, że cel jest taki, by „Polska była europejskim liderem technologii 5G”.

„Warto może zainwestować specjalne siły i środki w to, by przyspieszyć rozwój tej sieci (5G) nie szczędząc również inwestycji finansowych, bo zwrot może być wielokrotnie większy” – dodaje Streżyńska, która chce by technologia była dostępna dla każdego Polaka i połączona z innymi strategiami państwa.

5G to szansa dla polskiej gospodarki

Według Ministerstwa Cyfryzacji technologia 5G może pomóc naszej gospodarce w wybiciu się na wyższy poziom i dlatego też upatruje się w niej „wielkiej szansy dla Polski”. Aby to osiągnąć konieczna jest jednak współpraca wymienionych już podmiotów: państwa, jednostek naukowych i firm.

Polska słynie z tego, że nowe technologie nie są jej obce, a nasi specjaliści osiągają sukcesy na całym świecie. Odpowiednie wsparcie rządowe faktycznie może więc przełożyć się na konkretne rezultaty w postaci szybkiego opracowania i wdrożenia 5G oraz wiążących się z tym korzyści… 

Co nam da 5G?

5G to technologia, która – jak dowiadujemy się ze specyfikacji – obsłuży milion urządzeń na kilometr kwadratowy, a do tego zaoferuje prędkość przesyłu danych na poziomie 20 Gb/s przy opóźnieniach nie przekraczających 4 ms. Krótko mówiąc: to zdecydowanie szybszy i bardziej stabilny Internet mobilny.

Technologia 5G ma potencjał, by zmienić świat – mieć poważny wpływ na społeczeństwo i funkcjonowanie przedsiębiorstw. Minister Streżyńska podkreśla nawet, że na 5G należy patrzeć „nie jako na nową platformę technologiczną, ale jako na platformę rozwoju gospodarczego”.

Jak czytamy w komunikacie prasowym: „w sieci 5G będą funkcjonowały nie tylko telefony, tablety i komputery, ale domy, samochody i niezliczone inne urządzenia w przestrzeni publicznej, które współpracując ze sobą, będą przekształcać całe sektory naszej gospodarki – od transportu i energii po edukację, opiekę zdrowotną i produkcję”.

Źródło: Business Insider Polska, TVN24BiS. Foto: tmeier1964/Pixabay (CC0)

Komentarze

  • Kenjiro, #

    Uhm, szczególnie widzę te 4 ms, prawa fizyki się kłaniają plus opóźnienia na każdym z urządzeń. No chyba, że liczą 4 ms do stacji bazowej.

  • Mighn, #

    Jest szansa na 4ms - pamiętaj, że po szkielecie masz opóźnienia poniżej 1ms więc nawet licząc do serwerów brzegowych, jeśli sama łączność 5G da narzut do 3ms jest szansa się zmieścić... czyli prawie jak po kablu, a lepiej niż po kablu w niejednej osiedlówce z routerem opartym o bliskich potomków ZX spectrum :P Oczywiście jak będzie na prawdę to wyjdzie w praktyce - czy telkomy nie będą oszczędzać na infrastrukturze i po wpięciu się do jednej stacji 100 urządzeń z 4ms nie zostaną tylko marzenia a transfer spadnie do jakiś szalonych 500Kb :P

  • Kenjiro, #

    No chyba jednak nie, bo po pierwsze pasmo 5G jest kompletnie nieużyteczne w budynkach, gdzie najczęściej korzysta się z netu (obecne propozycje to 28 GHz, 37 GHz and 39 GHz), a po drugie nie jesteś sam w tej sieci (i czekasz na swoje okno).

    Aczkolwiek tak naprawdę to jeszcze nic nie wiadomo, bo cały projekt nie wyszedł jeszcze poza fazę obietnic i założeń.
    Tu pięknie widać, na jakim etapie jest całe 5G.
    https://cdn.arstech...02/ITU-IMT2020.jpg

    Założeń jest mnóstwo, ale jak czas pokaże, większość wziętych niestety z czapki...

  • raspo, #

    Nie wiem jakie szanse da naszej gospodarce 5G, ale sądzę, że większe dałyby własny dobrze rozwinięty przemysł i ośrodki badawcze zajmujące się opracowaniem nowych technologii. Tym bardziej, jeśli strategia sprowadza się do tego, żeby jak najszybciej wprodzadzić sieć 5G. Ale co tam, hurra! cieszmy się, że będziemy liderami 5G i pędźmy do pracy na kasie w zagranicznym hipermarkecie ;-)

  • krzysiek, #

    nie wiem ile masz lat, nie wiem gdzie mieszasz, nie wiem czy pamietasz czasy gdy technologie komuniacyjne dla ludzi ograniczały sie do jednego telefony stacjonarnego na kilka(nsćie) rodzin ale musze ci powiedzieć iż swobodny dostęp do informacji i jej wymiany ,możliwość nawiązywania kontaktów niezależnie od miesca zamieszkania zmienia świat oraz ludzi.

  • raspo, #

    Tak, pamiętam czasy kiedy telefonów było kilka w moim bloku, a do rodziny dzwoniłem z kabiny na poczcie, ale to było ze 30 lat temu. Teraz już nie jest problemem do kogoś się dodzwonić, wysłać maila czy współpracować zdalnie przez Internet, więc nie wiem o co Ci chodzi? Napisałeś tak jakby sieć 5G miała otworzyć ludziom okno na świat bo zacofani Polacy nie mają komórek i dostępu do Internetu. Tymczasem w 2016 roku mieliśmy ponad 57 mln aktywnych kart SIM (dane GUS), czyli wypada więcej niż 1 na mieszkańca. Oczywiście na zapadłych wsiach są ludzie bez telefonów i Internetu, ale tacy ludzie są też w miastach bo po prostu nie potrzebują takiej komunikacji i sieć 5G tego nie zmieni. Zgadzam się, że telekomunikacja jest ważna, ale nie spotkasz już od lat firmy, która nie ma telefonu czy dostępu do sieci i przez to nie może się rozwijać. Ponawiam więc pytanie: jakież to niezwykłe szanse da gospodarce sieć 5G? Serio, jeśli znasz odpowiedź, to mnie oświeć.

  • krzysiek, #

    tak. poprzez łatwy dostęp do informacji dla każdego zainteresowanego.
    I tutaj nie chodzi tylko o bezpośrednie korzyści tu i teraz ale np o pośredni wpływ na kształcenie i edukacje osób które w rynku i gospodarce dopiero będą uczestniczyć.

    tak na moje to wyglada :)

  • raspo, #

    OK, niech się młodzież kształci. Nie sądzę jednak, żeby w Polsce były miliony ludzi bez możliwości dostępu do Internetu, które po wprowadzeniu 5G ten dostęp uzyskają i dzięki temu wpłyną znacząco na rozwój gospodarki. Tak jak już pisałem - kto chce to i teraz ma dostęp, poza nielicznymi w skali kraju wyjątkami. Dla mnie to wygląda na kreowanie na siłę "wielkiej szansy" podczas, gdy na wielu innych płaszczyznach leżymy.

  • krzysiek, #

    no jasne ze jest w tym troche piarowego zadęcia ale pani Streżyńska po prostu robi na swoje działce co do niej należy - na gospodarkę jako taką pewnie wpływu nie ma. :)

    Ale tak na marginesie to na prowincji jakkolwiek internety są to często mimo wszystko dość lipny. Mam działkę na wsi i niby LTE jest ale trzeba wyjśc z domu (na rtarasie jest ok) w środku to zależnie od pomieszczenia to sie wacha od 3G do edge :)
    (Orange)
    Nam też aero ale w sezonie wakacyjnym nieużywalna (możliwe jest zapchanie?). Plus to samo.

  • silvver, #

    @krzysiek
    "tak. poprzez łatwy dostęp do informacji dla każdego zainteresowanego."
    A teraz to trudny jest? Będzie dokładnie tak samo, tylko wyskoczy Ci 5G obok wskaźnika zasięgu na komórce i będzie odrobinę szybciej. Gdzie tu ta Twoja rewolucja?

    "I tutaj nie chodzi tylko o bezpośrednie korzyści tu i teraz ale np o pośredni wpływ na kształcenie i edukacje osób które w rynku i gospodarce dopiero będą uczestniczyć."

    Jaki wpływ? Człowieku, o czym Ty piszesz? Jakie ma znaczenie dla dziecka w szkole, czy jego komórka łączy się przez 4G czy 5G oprócz tego, że na 5G szybciej mu się filmik na youtube załaduje?

  • krzysiek, #

    nie wiem ile masz lat, nie wiem gdzie mieszasz, nie wiem czy pamietasz czasy gdy technologie komuniacyjne dla ludzi ograniczały sie do jednego telefony stacjonarnego na kilka(nsćie) rodzin ale musze ci powiedzieć iż swobodny dostęp do informacji i jej wymiany ,możliwość nawiązywania kontaktów niezależnie od miesca zamieszkania zmienia świat oraz ludzi.

  • mutissj, #

    pomarzyć sobie mogą

  • panczek, #

    Oni chcą zostać liderami w technologii 5G, a w sporej części kraju, za głównymi terenami miejskimi, często nie ma nawet 3G. Więc może by się wzięli za rozwój podstawowej sieci, a nie za przyszłe technologie.

  • Q2hvY2hsaWs6, #

    No ale to jak nie ma to nie ma... Po co teraz uzupełniać braki w 3G czy 4G skoro można się skupić na tym, żeby 5G było w całym kraju?

  • Adiqq, #

    Warto też pamiętać, z czego wynikają takie problemy, w Polsce mamy bardzo restrykcyjne limity mocy anten, nie wiem czy ciągle są tak niskie, ale jeszcze parę lat temu było to 0,1 W/m2 , podczas gdy w większości krajów UE dozwolona moc anten to od 4,5 do 10 W/m2.

  • Player1, #

    Nareszcie i Polacy będą mogli przeglądać Pornhub w HD bez zacinek! Jak nic dogonimy zachód właśnie dzięki szybszemu internetowi mobilnemu.

  • patol1984, #

    Z takimi limitami transferu nadal w HD nie pooglądasz ;d

  • sebmys, #

    Niech robią. Było by extra, ale ja czekam żeby choć 3G działało normalnie.

  • Fenio, #

    3G nigdy nie będzie działać normalnie skoro kilku użytkowników jest w stanie przeciążyć sektor. LTE częściowo rozwiązuje ten problem, większa pojemność i stały ping. W 3G ping rośnie gdy transfery spadają.

  • vegasnight9, #

    Jak wygląda zasięg 5G w porówniu do 4G ? Zakładając taki sam rozstaw nadajników.

  • endrju_pl, #

    Dużo mniejszy. 5G ma się opierać na dużej ilości przekaźników rozmieszczonych w mniejszych odległościach.

  • rlistek, #

    Co z tego, ze bedzie nowa technologia, jak ci oszusci z sieci komorkowych i tak ci naloza lejek i bedziesz miec 0,5mbit\s. To czym sie powinni zajac to kladzeniem swiatlowodow gdzie sie da, bo to jest jedyny sensowny internet.

  • baca130, #

    I zapewne limit danych zabije te superszybkie "5G"

  • skalak23, #

    @rlistek masz rację powinni wprowadzić obowiązek kładzenia światłowodów podczas modernizacji drogi w ogólnym rozrachunku pewnie by wyszło niewiele drożej dużo szybciej i bez limitów.

  • Stashqo, #

    Tiaaaaa 5G dla każdego :) w mojej rodzinnej wiosce po kablu co najwyżej 2mbit/s i to od 4lat dopiero bo wcześniej było ultraszybkie 256kbit a tutaj proszę, 5G będzie, może nawet zasięg się pojawi? :)

  • PIRAT_PL, #

    Zanim zacznie to przyzwoicie działać to lata, dobrze że chcą ulepszać możliwości ale tutaj jeszcze długa droga.

  • mutissj, #

    nie będzie żadnego 5G,

    jedynie wielkie miasta na tym skorzystają

  • Anonim20, #

    "2025: objęcie zasięgiem 5G wszystkich miast i głównych szlaków transportowych."
    Dodajcie do tego jakieś 2-3 lata hahaha

  • benutzer, #

    LTE, światłowód w każdej gminie, teraz 5G. Mieszkam na wsi. LTE działa z problemami. Neostrada maź 10 Mbps. Światłowodu nie mam, bo mój dom jest na uboczu i operatorowi nie opłaca się rozwijać kabla od głównej ulicy do jednego czy dwóch domów. 5G na swoich milimetrowych falach pewnie też do mnie nie doleci. Kiedy wreszcie będzie technologia, która dostarczy przyzwoite 20-50 Mbps KAŻDEMU?

  • pawelox01, #

    To się wyprowadź do miasta wieśniaku!

  • ophiuchus, #

    Jak się można wyprowadzić do miasta ze wsi? Ty też wychodzisz do wewnątrz analfabeto? Poza tym ludzie obecnie chętniej "uciekają" z miasta, niż odwrotnie... Ale to tylko Ci których na to stać.

  • Aloyz, #

    Z internetem nie ma problemu od mniejszym miast w górę, ale jeśli chodzi o małe miejscowości i wsie to jest niestety słabo. Ludzie są generalnie skazani na neo (która działa jak działa) lub na sieć komórkową, gdzie w znakomitej większości sukcesem jest dobry i stabilny zasięg 3G.
    No i rzecz druga to internet naprawdę mobilny, czyli jadę sobie autem i mogę w miarę swobodnie "klikać". W tej chwili, poza najgłówniejszymi trasami wypada to raczej blado.
    Pytanie na ile nowe technologie są w stanie to usprawnić.

  • wolak, #

    na tyle jak to było w poprzednich latach, tępo u nas nie rośnie przypomnicie sobie jak wchodziło SDI, potem, DSL a na koniec Neostrada ( takie tempo jak chodzi o kładzenie Lini).
    a w radiowych 1G 2G 3G 4G tępo wradzanie 5G będzie podobne jak to Było 4G i tyle...

  • Fenio, #

    Powodzenia w tworzeniu infrastruktury światłowodowej dla wszystkich BTS'ów 5G w całej Polsce :)
    Obecnie większość BTS'ów jest łączona radioliniami.

  • silvver, #

    "Strategia 5G dla Polski superszybki Internet dla każdego Polaka"
    A potem ostatni punkt plan "2025: objęcie zasięgiem 5G wszystkich miast i głównych szlaków transportowych."

    Czyli miasta i szklali transportowe mają być objęte, ale już wsie nie? Niby jak wtedy ma być to "dla każdego Polaka"?

  • xchaotic, #

    Duzo politykow w Polsce i za granica propsuje 5G jak drugie przyjscie Mesjasza, a bedzie to troche szybszy Internet, ktory niczego radyklanie nie zmieni.
    Ale polityk bedzie sie mogl pochwalic ze wprowadzil 5G.

  • belineaenter, #

    Raka mózgu niech dostawią sobie i testują w sejmie i tak na tabletach tylko siedzą i srajfonach. Dla mnie światłowód poproszę! Tylko kopać się nie chce a nadajnikiem jednym zrobią szybko i tanio milion klientów a to że chore dzieci będą się rodzic i rak to kogo obchodzi: Orenge? Francuzów? przekupnych polityków?

  • derunim, #

    5G to technologia, która będzie zabijać dużo skuteczniej, niż obecne zanieczyszczenie elektromagnetyczne w każdej postaci.
    Durni, przekupni polscy politykierzy chcą byśmy umierali masowo na raka.
    Ilu znacie ludzi wokół siebie, którzy zachorowali lub chorują na raka?
    Jest ich coraz więcej. Nie wiecie dlaczego?
    Z powody zanieczyszczenia środowiska. Zanieczyszczenie smogiem elektromagnetycznym jest jedną z przyczyn. A 5G szkodliwość tego smogu elektromagnetycznego zwiększy wielokrotnie.
    Poczytajcie, zanim będziecie piać z zachwytu:


    https://xebola.word...m-na-5g-w-europie/

  • albi37, #

    5G teraz to taki kolejny MIŚ na miarę rządu - dziś to nie ma sensu, bo nie ma urządzeń korzystających z 5G (wchodzą tam zupełnie nowe kodowania i to jest problem), poza tym LTE-A będzie miało niebawem to samo co ma być w 5G. Samo LTE rozwija się teraz do IoT, wchodzi krótka ramka - więc pingi się znacznie zmniejszą, a w oficjalnych specyfikacjach 3GPP już mamy zbliżone transfery do tych zapowiadanych w 5G.

    Każdy kto jest w temacie telekomunikacji wie, że 5G to więcej marketingu niż innowacji i sądzę, że nadejdzie to podobnie jak 4G - LTE powstało jeszcze za 3G, a kolejne wersje już wpisywały się w 4G.

    Rewolucji nie będzie, tylko ewolucja.

Dodaj komentarz

Dodawanie komentarzy tylko w wersji dla PC. Już wkrótce wersja mobilna.

Nie przegap

Szanowny Czytelniku.

Aby dalej móc dostarczać Ci materiały redakcyjne i udostępniać nasze usługi, pozostając w zgodzie z zasadami RODO, potrzebujemy również zgody na ewentualne dopasowywanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności. Dowiedz się więcej.